Mungkinkah Saya Hamil Walaupun Dah Pasang IUD ?

Posted on

“Mungkinkah Saya Hamil Walaupun Dah Pasang IUD?,” Dr. Muhammad Izzat Beri Penjelasan

Terdapat pelbagai jenis kaedah perancangan keluarga yang boleh digunakan bergantung kepada kesesuaian pasangan serta perbincangan teliti daripada doktor.

Ada yang memilih untuk memakan pil perangan keluarga kerana kaedah ini antara yang paling murah dan mudah namun sesetengah daripada wanita agak tidak selesa dengan kesan sampingan daripada pil tersebut.

 

Selain pil dan suntikan, ada satu lagi kaedah perancangan keluarga melalui alat ‘halangan’ berbentuk T yang perlu dimasukkan ke dalam rahim wanita. Ada yang menganggap proses ini menyakitkan tapi, apa kata kalau kita baca dulu perkongsian Dr. Muhammad Izzat mudah-mudahan dapat membantu prosedur pemasangan anda.

Alat ni berupa plastik kecil yg bersalut dgn dawai kuprum yang diletakkan dalam rahim. Ianya ada 1 atau 2 benang halus pada hujungnya supaya boleh nampak tergantung pada pangkal rahim ( serviks )

IUCD boleh berfungsi sebagai alat perancangan keluarga selama 3, 5 atau 10 tahun bergantung pada jenisnya. Kalau ada dah berumur 40 tahun atau lebih, bila IUCD ni dipasang, ianya akan berfungsi sebagai perancangan keluarga sehinggalah mencapai umur menopos. Dah menopos, tak perlu lah lagi pakai perancangan keluarga kan. Bukan utk mereka yg berumur 40 tahun je, mana-mana peringkat usia pun boleh pakai setelah dipikirkan sesuai oleh Dr.

Kadang2 IUCD ni dipanggil ‘coil’ atau ‘copper coil’. Ada pelbagai jenis dan saiz

99% berkesan untuk mengelakkan dari mengandung – maka sangatlah sesuai utk digunakan. Kurang dari 1 dalam 100 wanita yang menggunakan IUCD sebagai teknik merancang keluarga akan mengandung dalam 1 tahun. Jika IUCD digunakan selama 5 tahun, kurang dari 2 dalam 100 wanita yg menggunakan IUCD akan mengandung sepanjang 5 tahun tu. Efektif kan?

Bila dah pasang IUCD tu boleh digunakan sehingga sekurang-kurangnya 5 tahun( mengikut jenis) dan tak perlu dah nak ingat nak makan ubat hari-hari seperti pil perancang.

Period mungkin jadi lebih banyak, panjang atau sakit. Tetapi akan beransur seperti sediakala selepas beberapa bulan. Tapi perlu ingat, IUCD tidak melindungi seseorang wanita itu untuk mendapat penyakit bawaan kelamin kerana fungsinye hanya utk mencegah kehamilan terjadi.

 

Risiko-risiko yg berkaitan dgn IUCD

Risiko kecil mendapat jangkitan kuman untuk 20 hari pertama lepas IUCD dimasukkan.
IUCD boleh terkeluar dari rahim. Mungkin anda pun Tak sedar iucd perkara ni berlaku. Nnti misi atau Dr akan ajar mcm mana nak periksa IUCD ni masih ada atau tak dgn meraba hujung benang halus pada hujung IUCD tu.


Jarang berlaku, tapi ada risiko kecil IUCD ni boleh tertembus masuk ke dalam dinding rahim dalam proses memasukkan alat ini. Risiko ini terjadi lagi tinggi jika anda baru lepas bersalin. Sympom merangkumi sakit tapi selalunya takda apa-apa sebab bahagian yg tertembus tu boleh baik dan sembuh dgn sendirinya. Walau bagaimanapun, kejadian IUCD tertembus ni dikurangkan jika prosedur dilakukan oleh doktor yg berpengalaman.
Walaupun susah untuk mengandung jika dah dimasukkan IUCD, tapi JIKA MENGANDUNG, risiko utk dpt kehamilan luar rahim meningkat. Perlu diingatkan, dengan pemakaian IUCD tidak meningkatkan risiko sesorang wanita tu utk dapat kehamilan luar rahim jika dibandingkan dgn orang yg tak menggunakan apa-apa teknik perancangan keluarga.Bila boleh masukkan IUCD?

Boleh dimasukkan bila-bila masa dalam kitaran haid, dengan syarat anda TAK mengandung.

Bagaimana Dr nak masukkan IUCD?

IUCD dimasukkan ke dalam rahim. Pemeriksaan pada bahagian perut dilakukan untuk menentukan kedudukan rahim.
Masukkan IUCD tak lama pun, paling lambat dalam 5 minit.
Mungkin akan ada sakit sikit mcm cramping pain dan pendarahan sedikit tapi untuk beberapa hari saja lepas IUCD dimasukkan. Kalau perlu baru makan ubat tahan sakit.


Jumpa Dr dan tanya pasal IUCD. Mungkin ini adalah yg terbaik untuk anda dalam membantu menjarakkan kelahiran. Untuk makluman anda, kawan-kawan doktor perempuan saya pun ramai menggunakan kaedah IUCD sebagai teknik perancangan keluarga. Tengok tu, doktor pun menggunakan sekurang-kurangnya kaedah yg berkesan, bukan rancang-rancang sendiri sebab takut ‘melekat’ lagi.

Every pregnancy is a planned pregnancy. Takda eksiden eksiden punya

Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak
Pegawai Perubatan
Kesihatan wanita & Kehamilan

source: siakapkeli.my

Donate Car to Charity California
Car donation is the better approach to help & backing to individuals who need to need without pestering himself. You are donate the car for uproot the old car. It is great option for individuals who have old car by disposing of an old futile vehicle. With this donation you are likewise help to other individuals. Do it now the charity motors car donation, where to donate a car for charity, donating a car in california and car donate charity.

There are no compelling reasons to a superior condition car for donation. Broken or Broken cars might likewise donate. You have additionally other decision to donate cash through your old car. There are numerous social organizations are make the closeout of this sort of cars and make the benefit. The benefit is use in social works. After the car donation you can get your donation receipt. Pondering over best charity to donate a car, donate car bay area, maryland car donation and donate car san diego.

There are 20 percent of Poor families are not ready to buy the car. They are spent extensive spending plan of their pay in transportation. Social organizations give them a car or cash through your donation. Poor people families are additionally glad through getting the car or cash. Follow these where to donate a car, donating automobiles to charity, donate a car in california and places to donate a car.
Different advantages of your car donation in California
It is free towing administrations advertised. In this offer you are not needed to take the car at Center for Car Donation. The Center Authorities giving pickup office to you. They get the car from your home. Following are advantages for charities to donate cars to, best places to donate a car, best place to donate a car and donate car dc.

For the car donation you need to set up some essential reports like protection & enrollment and in the event that you don’t have the title, the Center Authority gives you copy type of title. Donation focus likewise give the office for donate your car. You may enjoy donate car san jose, donation for charity, donate car san francisco and charity vehicles.

At the season of get the car the donation focus give you the tax document which is imperative for you in light of the fact that this tax document is gives charge reasoning from your expense. You can get some information about the structure filling. They are acquainting with you about the tax document. You will be entitle for car donation wisconsin, auto charity donation, spca car donation and cars donations.

Donation of your car is a standout amongst the most remunerating work. When you donate the car, you do bolster the individuals who are poor & you sparkling other’s life by helping poor people groups. Charities that take car donations, donation cars, car donations los angeles and donation vehicle program is the most beautiful work.

There are numerous destitute family in California & their youngsters are not capable for go to class. By helping this kind of people groups you get extraordinary endowments from the mouth of poor families. Find someone for car donation sacramento, donate car blind, car donation california and car donation program.

Your reasoning is superior to other and your work of car donation will be endowments of God for you. It is most amazing when you do tax deduction donate car, car donation dc, car donation va, donating your vehicle

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *